آرشیو خبر ا مطالب آموزشی ا حوزه عملیات ا حوزه پیشگیری ا مدیر عامل ا تماس با ما ا پست الکترونیک                                                                       صفحه اول ا لیست مطالب آموزشی

 

اصول ایمنی و حفاظتی مدارس

 

         

الف- وضع ساختمان: 

1-       استفاده از ساختمانهاي معمولي ومسكوني براي احداث مدرسه و عدم رعايت شرايط ايمني و تامين راه فرار كودكان موجب مي شود كه در صورت بروز حوادثي از قبيل زلزله- اتش سوزي . بارندگيهاي شديد- مخاطرات جبران ناپذيري براي كودكان فراهم سازد. 

2-       ساختمان مدارس مخصوصا دبستانها بايد يك طبقه بوده و علاوه بر راه خروجي كه از كلاسها به راهرو و عمارت باز ميشود راه خروجي به حياط و محوطه باز وجود داشته باشد كه در صورت بروز سانحه كودكان بتوانند بدون برخورد با مانعي فورا از ساختمان خارج شوند اين اصل مسلم بايد در ساختمانهايي كه در آينده براي دبستانها احداث خواهد شد رعايت گردد در مورد ساختمانهاي فعلي نيز حداكثر دو طبقه(بشرط داشتن راهرو و پلكان وسيع )قابل قبول است. 

3-        كليه ساختمانهائي كه براي دبستان و دبيرستان مورد استفاده قرار مي گيرد بايد رعايت استحكام و مقاومت در برابر زلزله با مصالح نسوز ساخته شده و از بكار بردن چوب و تخته و اكوستيك و پارچه و ساير اجسام قابل اشتعال و تزئين آنها بكلي خودداري شود. 

4-       سيم كشي برق ساختمان مدرسه بايد با رعايت شرايط ايمني و فني منحصرا از زير كار انجام گيرد و حتي المقدور از بكاربردن كليد و پريز در اطاقهاي درس و راهروها احتراز نموده و از جعبه تقسيمهاي فلزي قفل دار استفاده كنند و در موارد ضروري نيز كليد و پريزها در ارتفاعي نصب شود كه در دسترس كودكان نباشد. 

5-       عرض راهرو براي هر صد نفر دانش آموز در يك عمارت يك طبقه 60 سانتيمتر ودر عمارتي كه داراي طبقات بيشتري باشند يك متر محسوب مي شود ولي در هر حال عرض هيچ يك از راهروها و پله ها نبايد از 2متر كمتر باشد. 

6-       در هر دو طرف پلكان بايد حفاظت و دست اندازي به ارتفاع80 سانتيمتر و با استحكام كامل پيش بيني شود كه اطفال بتوانند در موقع صغود و نزول از آنها استفاده كنند. 

7-       در جلوي پلكان و سراسر هر طبقه بايد درب ايزوله ضد دود وجود داشته باشد كه از نفوذ دود به طبقات بالا جلوگيري شود. 

8-       ايجاد پناهگاه در ساختمانهاي جديد و حتي براي ساختمانهاي قديمي كه فعلا براي مدهرس قرار گيرد. 

9-       پيش بيني دستگاه حرارت مركزي در ساختمان مدارس به نسبت قابل ملاحظه اي خطر بروزآتش سوزي را كاهش ميدهد. 

10-   هر مدرسه بايد به نسبت دو برابر ساختمان داراي فضاي آزاد باشد. 

11-   وجود لوله كشي آب و نصب چند شير مخصوص آتش نشاني (به نسبت وسعت ساختمان براي مدارس ضروري است. 

12-   براي پوشش طوقه چاههاي فاضلاب بايد از تيرآهن وبتن ريزي قابل اطمينان استفاده نمود. 

ب- تجهيزات و اقدامات احتياطي: 

1-       در اولين ايام شروع سال تحصيلي بايد از طرف مسئولين مربوطه درباره مخاطرات برق و دستكاري كليد و پريزها – دستكاري بخاريها- روشن كردن كبريت- سوزاندن كاغذ- دويدن و برخورد با شيشه هاي در و پنجره- نحوه خروج از اتاق درس در صورت بروز سانحه- طرز خروج از ميان دود و فرود از پلكان و امثال آن مطالبي براي دانش آموزان گفته شود و آنهارا به عواقب بي احتياطي و بي مبالاتي آشنا نمايند. 

2-        در مدارسي كه براي گرم كردن كلاسها از بخاري استفاده مي شود بايد قسمتي از ديوار اتاق را براي نصب بخاري خالي نموده و يا اطراف بخاري را با حفاظ فلزي مطمئني بپوشاند كه اطفال به بخاري دسترسي نداشته باشند و بتوانند سوخت آنرا كم و زياد نمايند. 

3-        نگهداري سوخت در ساختمان اصلي مدرسه عمل بسيار خطرناك مي باشد براي انبار سوخت بايد از مخزن سوخت زيرزميني و يا لااقل محلي خارج از ساختمان اصلي استفاده شود. 

 منبع : وب سایت سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی مشهد

 

 

 

 

   

صفحه اول ا لیست مطالب آموزشی

 

استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است .